Digital Elite Camp 2018

Om du driver ett företag vars marknadsföring ens delvis sker på nätet, skall du absolut delta i Digital Elite Camp! Det är ett fyra dagars evenemang i Estland som fokuserar på konversions- och sökmotoroptimering, som också Isoltas gäng deltog på (igen) i år.

I ett nötskal är konversionsoptimering att hitta lösningar som ger stor effekt med små medel. I konversionsoptimering är målsättningen att få målgruppen för en tjänst eller produkt att göra en viss bestämd åtgärd. Förenklat handlar det om att få t.ex. en besökare på en webbsida, användare av en nättjänst eller app att klicka på en viss knapp, eller att göra en viss åtgärd som har ett tydligt definierat mål. Att du klickat på länken i vårt nyhetsbrev som tog dig till denna bloggartikel kunde vara en konversion för nyhetsbrevet.

EliteCamp2018starts

Sökmotoroptimering handlar om att förbättra synligheten av en nätsida på sökmotorer, dvs. åtgärder som görs för att höja trafiken från sökmotorer till en webbsida. Kundupplevelsen börjar redan här: En kundupplevelse består av alla punkter där kunden kommer i kontakt med ditt företag - ända från att söka upp din produkt/eller tjänst till att köpa och använda den.

Tallinnfirstnight

I denna artikel berättar jag mer om varför vi deltog på Digital Elite EliteCamp och vad vi hade för nytta av deltagandet. Jag själv var med på evenemanget för första gången så mina erfarenheter reflekterar detta. Våra mest erfarna deltagare var med redan för 5:e gången.

På evenemanget deltog allt som allt 180 pers från 17 olika länder, t.o.m. ända från Australien. Deltagarna representerar företag allt från små start-up:s till stora globala företag inom branschen. Det var fint att få möta och tala med riktiga topp-proffs inom branschen, höra om de senaste trenderna, hur de gör saker och ting och hurdan företagskultur dessa företag har.

Isolta deltog med fyra personer från marknadsföringen och två utvecklare. Genom att personer från våra olika team deltar i evenemang som detta främjer samarbetet mellan oss i de olika teamen. Detta var också ett ämne som behandlades under presentationerna. En vanlig utmaning i många företag är just att olika avdelningar inte samarbetar tillräckligt effektivt.

Enyoyingthebeach

Under de fyra dagarna vi spenderade i Laulasmaa, där evenemanget ordnades, fick vi höra flera presentationer om t.ex. Hur företaget kan förtydliga sitt kundlöfte och hur köpupplevelsen kan förbättras. Största nyttan av de olika teman var att själv reflektera över hur vi själva gör saker och hur vi kunde utveckla dessa. Så gott som alla presentationer betonade vikten av ett kundorienterat angreppssätt på allt som görs i företaget. Det är svårt att veta vad kunderna på riktigt behöver om inte man går ut och tar reda på. Du kan aldrig anta vad din kund behöver - du måste ta reda på det! Därför underströks också vikten av kundundersökning i olika former och att de skall vara en väsentlig del av hela företagets utveckling.

Här nedan listar jag de Top 5 saker som jag vill lyfta fram från evenemanginnehållet:

  • Lyssna på dina kunder. Alltid. Ta reda på vad de verkligen behöver.

  • Definiera tydligt företagets värdelöfte - vilket mervärde hämtar din produkt eller tjänst för din kund?

  • Lägg det viktigaste på din hemsida till vänster. Högra sidan är lika med en gravgård.

  • Använd effektiva analysverktyg för att så fort som möjligt finna problem som användare har i din tjänst

  • Testa dig fram - lita inte på antaganden om vad som fungerar.

Flera tips och sammanfattningar av evenemanginnehållet hittar du här

Campfeeling

Utöver de strålande presentationerna var den lägerlika stämningen på evenemnaget mycket givande. Precis som namnet indikerar. Alla evenemnagdeltagare var tillsammans på samma ställe genom hela köret och det var väldigt lätt att bekanta sig med nya människor. Inga presentationer gick på varandra, dvs. alla deltagare var med på alla presentationer, vilket också gjorde det lätt att spinna vidare på teman tillsammans med andra. Evenemanget hade generellt en varm och bra stämning, vilket säkert också skildras från bilderna.

pyramid

Lönade det sig att delta? Absolut! Jag behövde inte fundera länge på svaret när jag blev tillfrågad vad jag lärt mig. Det tar dock en stund att komma underfund med vad jag vill främst lyfta fram och börja tillämpa i mitt eget arbete - så mycklet idéer kryllar i huvudet. Nästa år kommer jag definitivt att delta igen. Hoppeligen kan jag då konstatera att jag igen kommit ett steg vidare med mitt kunnande.

Översättning av Mona Rosenberg

Ta i bruk vårt gratis faktureringsprogram

Faktureringsprogrammet Isolta

Hantera din försäljning och kundrelationer med Isoltas faktureringsprogram - gratis. Betala först när din fakturamängd stiger.

Prova genast eller Läs mera