E-fakturering - så här fungerar det

e-fakturering

E-fakturering blir hela tiden vanligare. Allt fler företag och organisationer tar helt enkelt inte längre emot fakturor i annan än elektronsik form. Isolta har gjort det så smidig som möjligt, men det finns trots allt ett par saker som är bra att veta innan du skickar iväg en e-faktura.

Här har vi samlat ihop de viktigaste, och vanligaste frågorna om e-fakturering i Sverige. Vi rekommenderar alla som ska skicka sin första e-faktura att läsa igenom artikeln.

Vad är adressen för en e-faktura och hur får jag redan på den?

E-faktureringsadressen är det fakturerande företagets eller mottagarens elektroniska adress. Den elektroniska adressen innebär att företaget kan ta emot fakturor i elektronisk form, dvs. att det fakturerande företaget kan skicka en faktura elektroniskt till mottagaren.

Obs. Kontrollera att e-faktureringsadressen och förmedlarens beteckning är rätt angivna innan du skickar iväg fakturan! Felaktiga uppgifter är den vanligaste orsaken till att e-fakturorna inte går fram till mottagaren.

Vilken information är obligatorisk på en e-faktura?

En e-faktura måste innehålla mottagarens postadress (gatuadress, postnummer & postort), dina egna bankkontouppgifter, eftersom de enligt skattemyndigheterna är information som måste finnas på en faktura. En e-faktura måste naturligtvis också ha mottagarens e-faktureringsadress. Mer information om vad en faktura ska innehålla hittar du här.

Finns det begränsningar för antalet tecken eller information på en e-faktura?

E-faktura-standarden används vid förmedlingen av e-fakturor. Standarden definierar max. längden och mängden på information i vissa fält. Med standarden säkerställer vi att fakturans innehåll levereras på rätt sätt till mottagarens system.

Här är ett par exempel på begränsningar:

  • Avsändarens www-adress får inte vara längre än 35 tecken
  • Texten på fakturaraden får vara max. 100 tecken

Det finns alltså en del begränsningar på hur många tecken du kan skriva in i olika fält. Isolta- tjänsten ger inte möjlighet att skicka en faktura, om den inte uppfyller de krav som standarden förutsätter.

Kan jag bifoga filer med en e-faktura?

Absolut! Du kan bifoga filer av följande slag: pdf, jpg, png, doc, docx, xls, xlsx, odt, ods. Du kan ladda upp till 10 filer, vars sammanlagda storlek får vara max. 1 Mt.

De ovannämnda kriterierna är Isolas egna, och det är bra att observera att fakturans mottagare kan ha egna begränsningar för mottagandet av bifogade filer. Vi rekommenderar att alltid kolla med mottagaren, hurdana bilagor deras system stöder. Den vanligaste filtypen för bilagor är .pdf så det lönar sig att använda denna filform när det är möjligt.

Hurraa! Jag fick iväg min e-faktura! Hur vet jag att den går fram?

Vi på Isolta meddelar åt dig om det blivit problem med e-fakturans leverering. Om du inte hör av oss efter att du skickat iväg din e-faktura, kan du anta att fakturan når mottagaren. Vi jobbar på att lägga till en funktion i Isolta, som ger dig möjlighet att själv följa med e-fakturans leverering.

Vad kostar e-fakturering?

Du kan kolla våra priser för e-fakturor här.

Hur betalar jag för de e-fakturor som jag skickar?

Vi fakturerar i efterhand de fakturor som du skickat som e-faktura, eller via utskriftstjänsten, när summan överskrider 100 kr, eller i samband med årsavgiften.

Kontakter

Isolta Ltd
Kägeluddsvägen 1
02150 ESBO, Finland
info@isolta.com

Isolta är en del av Accountors FMS software business grupp.

Kundsupport

+358 207 181 710
info@isolta.com
mån-tors: 9-15, fre: 9-14

Vanliga frågor