Anställa personal - vad skall jag ta i beaktande?
Pengar flöder in, kundantalet ökar och kalendern börjar vara så full att de egna händerna inte räcker till - en bekant situation för många företagare. Samtidigt som en ökande arbetsmängd är ett tecken på att det g år bra för företaget, är det även stunden då många företagare börjar fundera på om det skulle vara dags att anlita hjälpande händer. Då frågar sig många:
- Anställa en person eller köpa hjälp som tjänst?
- Vilka kostnader uppstår när man anställer?
- Hur mycket borde en anställd hämta in i företaget för att anställningen skall vara lönsam?
- Vilka är fördelarna med att anställa?
- Kan jag få hjälp?
I den här artikeln reflekterar vi över dessa vanliga frågor.
Anställa eller köpa?
Det är vanligt att företagaren vill göra så mycket som möjligt själv för att hålla kostnaderna låga och riskerna mindre. Att anställa en person till företaget hämtar med sig möjligheter, men även risker. En lyckad rekrytering kan vara nyckeln till framgång, medan en dålig rekrytering kan leda till möda och besvär.
Ett alternativ för att få hjälp i vardagen är att anlita en person via t.ex. Personaluthyrnings- eller assistentföretag, men också någon som jobbar som frilansare via sitt eget företag. Fördelen med det här alternativet är att det är lätt och enkelt - du kommer överens om arbetets innehåll och pris, får hjälp enligt överenskommet och betalar en faktura för arbetet.
Detta är en flexibel lösning speciellt om behovet för hjälpande händer är sporadiskt, och t.ex. säsongsbaserad. Det är också enklare att prova på och hämtar med sig betydligt mindre byråkrati jämfört med att anställa en person till företaget.
Om däremot behovet för mer resurser är konstant - eller växande - kan det bli mer aktuellt att anställa en person till företaget. Att gå över till att bli arbetsgivare är ofta ett stort steg både mentalt och administrationsmässigt - det betyder mer ansvar, risker och byråkrati, men kan samtidigt öppna dörrarna för tillväxt och framgång.
Vilka kostnader uppstår när man anställer?
Två saker är bra att förstå och räkna ut innan anställningsbeslutet: de verkliga kostnaderna för anställningen och lönsamheten.
Om du t.ex. betalar ut 2200 € / mån brutto åt en fulltidsanställd, läggs arbetsgivarens obligatoriska kostnader på denna summa, d.v.s.:
- Socialskyddsavgift, arbetspensions-, arbetslöshetsförsäkring
- Olycksfalls- och grupplivförsäkring