Förenkla din fakturering med Isolta Betalningsuppföljning

Har du stött på att en kund inte betalar sin faktura? Sätter du mycket tid på att skicka betalningspåminnelser och driva in pengar för obetalda fakturor? Hur uppdaterad är din ekonomiöversikt?

Isolta Betalningsuppföljning är en tjänst som sköter – som namnet säger – uppföljningen av fakturornas betalningar. I tjänsten ingår betalningspåminnelser och indrivning av obetalda fakturor, vilket hjälper dig att få in dina pengar snabbare på kontot. Med hjälp av tjänsten kan du alltså glömma allt det som sker efter att du skickat iväg en faktura. Det enda du själv behöver göra är att skicka dina fakturor och koncentrera dig på det väsentliga i företagandet.

Hur förbättrar betalningsuppföljningen din verksamhet?

Vardagsrutinerna minskar

Du behöver inte längre själv se till att dina pengar kommer in på kontot efter att du skickat iväg en faktura. Du behöver inte skicka betalningspåminnelser, eller komma överens om betalningsplaner med dina kunder och i värsta fall börja tidskrävande tråkiga inkassoåtgärder. När du har professionell indrivningshjälp till förfogande är din ekonomiöversikt alltid uppdaterad och i ordning. Alla dina inbetalningar, dvs. erhållna betalningar av dina kunder, betalas in på ditt eget konto an efter att kunderna betalar sina fakturor. Tjänsten tar också hand om att reda ut de situationer där kunden betalat en faktura med fel referens eller summa.

Pengarnas kretslopp försnabbas

När alla rutiner som uppstår efter att du skickar iväg en faktura automatiseras och sköts i tid, försnabbas pengarnas kretslopp, dvs. dina pengar kommer snabbare in på ditt konto. När en utomstående, professionell indrivningspart sköter fakturornas påminnande och indrivning, ökar fakturamottagarnas betalningsvilja avsevärt. Med andra ord: om du använder dig av en automatiserad och effektiv betalningsuppföljning, ligger inte dina pengar på kundernas konton, utan du har pengarna snabbare i användning hos dig själv.

Kostnaderna minskar

Med en automatiserad betalningsuppföljning sparar du både tid och pengar. Företagare tänker kanske inte alltid på hur stora kostnaderna för papper, postande och bankrutiner blir i längden. Den automatiserade betalningsuppföljningen minskar på dessa.

Hur fungerar betalningsuppföljningen i praktiken och hur ändrar det på mina rutiner?

Det är väldigt enkelt att ta i bruk Isoltas Betalningsuppföljning. Det räcker helt enkelt med att du meddelar oss om att du vill ha tjänsten i bruk. Därefter aktiverar vi tjänsten åt dig och du kan fortsätta fakturera helt som vanligt.

Den största förändringen är kontonumret på dina fakturor, d.v.s. kontonumret på dina fakturor ändras. När din kund betalar fakturan, kommer pengarna till dig via ett sk. kundtillgångskonto. Det betyder att du i fortsättningen får inbetalningarna på ditt eget konto enbart från detta kundtillgångskonto istället för att de skulle komma direkt från kunden.

Du behöver alltså inte längre själv följa med vilka fakturor som är obetalda, skicka påminnelser, kontakta dina kunder gällande betalningar, eller sköta om indrivningen. Allt detta sköter Isoltas Betalningsuppföljning för dig.

Vanliga frågor

Vad kostar Betalningsuppföljningen?

Isolta Betalningsuppföljning kostar 0,35€ (+moms) per ivägskickad faktura. Tjänsten är tillgänglig i Isolta Premium -versionen (19,90 € / mån, 12 mån faktureringsperiod).

Hur får jag Betalningsuppföljningen i bruk?

Isolta Betalningsuppföljning är tillgänglig i Isoltas Premium- version. När ditt Isolta- konto är i Premium -verisonen kan du aktivera tjänsten genom att kontakta vår kundtjänst via chat, e-post, eller telefon och meddela oss om att du vill ha tjänsten i bruk.

Om du ännu inte har ditt Isolta -konto i Premium- versionen kan du beställa den direkt inne på ditt Isolta -konto, under Inställningar --> Beställning. Premiumverisonen kostar 19,90 € / mån + moms

Vad är skillnaden mellan Isolta Betalningsuppföljning och Isolta Indrivning?

Isolta Betalningsuppföljning innebär att vi sköter betalningsuppföljningen, påminnelserna och indrivningen av alla dina fakturor.

Isolta Indrivning innebär att du själv kan välja vilka förfallna fakturor du skickar för att påminnas och indrivas, och vilka fakturor du själv vill påminna om.

Största skillnaden är alltså att Isolta Betalningsuppföljning sköter hela din betalningsuppföljning, medan Isolta Indrivning ger dig möjligheten att föra över enskilda fakturor för indrivning.

Vänta lite, kunden betalar alltså inte in pengarna på mitt konto?

Precis. Din kund betalar alltså in pengarna på det sk. kundtillgångskontot varifrån vi betalar in fakturans summa automatiskt på ditt eget konto. Betalningsuppgifterna på fakturan syns trots allt precis enligt dina vanliga företagsuppgifter! Enbart kontonumret är annan än tidigare.

Ta Isolta Betalningsuppföljning i bruk

Vi ger dig gärna tilläggsinformation om Isoltas Betalningsuppföljning och svarar på frågor om företagarens ekonomihantering.

Om du vill ha tjänsten i bruk eller ännu har frågor om den, kontakta oss antingen med kontaktformuläret eller via chat- fönstret nere till höger, så fixar vi din fakturering ännu smidigare!