Förtroendet är viktigast
Hur vet du om din kund litar på dig? Enkelt. När kunden köper av dig. Hur vet du om din kund litar på dig påriktigt? När kunden köper av dig igen.
Ju viktigare din produkt eller tjänst är för din kund, desto mer behöver han/hon lita på dig. Om din kund inte litar på dig, köper han eller hon helt enkelt inte av dig. När din produkt eller tjänst är attraktiv, din marknadsföring fungerar och du ger ett positivt intryck av dig själv och ditt företag ökar kundens förtroende för dig. Och tvärtom. Om din produkt eller tjänst inte motsvarar det som kunden har tänkt sig få i utbyte för sina pengar, din marknadsföring är ointressant och du inte kan hålla dina löften, eller slarvar med försäljningen, sänker det kundförtroendet.
Att driva eget är i ett nötskal alltså att skapa förtroende för så många kunder som möjligt. Så ofta som möjligt. Sträva alltså efter att göra ditt företag så pålitligt som möjligt.
Hur får jag min kund att lita på mig?
Genom att hålla dina löften. Genom din produktbeskrivning och din marknadsföring lovar du alltid något åt kunden, vilket skapar förväntningar hos kunden. Varje gång en kund är i kontakt med dig sätts dina löften på spel och du måste bevisa att du kan hålla dem. Med hjälp av en bra kundhanteringspraxis ser du till att du håller dina löften och kundens förväntningar möts.
En bra kundupplevelse innebär att du som leverantör förstår kundens behov, köpsituation och har en uppfattning om hur du kan hjälpa till på bästa möjliga sätt. Skriv alltså upp varje kontakt du haft med dina kunder så att du vet vad ni har kommit överens om. Då kan du jobba på det förtroende din kund redan har visat gentemot dig - t.ex. att du kommer ihåg att skicka iväg offerten du lovade. Anteckna alltså noggrant på ett och samma ställe det du lovar dina kunder. Inte för att vi säger så i denna guide, utan för att ditt företags rykte hänger på hur bra du sköter kundhanteringen.